Deel dit nieuwsbericht

Autonoom prototype van SEAT

  • DIANA is een pilootproject dat de mogelijkheden van autonome auto’s voor intelligente stedelijke mobiliteit onderzoekt
  • In de toekomst zal een grotere autonomie van het voertuig helpen om ongevallen en files te verminderen
  • Via een app kan DIANA passagiers op een specifieke locatie ophalen, naar hun bestemming brengen of parkeerplaatsen zoeken, allemaal onafhankelijk van elkaar.

In de Romeinse mythologie was Diana de godin van de jacht, patrones van de natuur en de maan. Altijd afgebeeld met haar pijl en boog, waakte deze beschermer over de bossen en al het leven dat erin werd geboren. Vandaag wijzen haar pijlen de weg naar de mobiliteit van de toekomst. Haar naam is gegeven aan een proefproject voor een autonome auto, ontwikkeld door ingenieurs van SEAT in samenwerking met het Automotive Technology Centre van Galicië (Centro Tecnolóxico de Automoción de Galicia, CTAG). Het DIANA-project maakt ook deel uit van het SEAT Innova-platform, een ruimte die voortdurende innovatie op alle gebieden van het bedrijf bevordert en nieuwe manieren van werken bevordert op basis van co-creatie en het start-upmodel.

Een laboratorium op wielen. DIANA is een innovatieproject dat is opgezet om autonome rijfuncties te testen in afwachting van Advanced Driving Assistance Systems (ADAS). Het voertuig is gemaakt met een SEAT Leon en is uitgerust met 5 lidar-sensoren, 5 radars, 6 camera’s, 12 echo’s en 8 computers die hem 360º zicht geven. Deze elementen “genereren een grote hoeveelheid situationele gegevens die in milliseconden worden verwerkt en naar een locatiemodule worden verzonden”, legt Oriol Mas, R&D-ingenieur bij SEAT uit. En hij voegt eraan toe: “Dit laat de auto weten waar hij zich bevindt en welke obstakels zich in zijn omgeving bevinden. Dan kan hij beslissen waar hij naartoe moet en voert hij autonoom acties uit op het stuur, de remmen, het gaspedaal en de versnellingspook.”

De auto die je aandrijft. In het DIANA-prototype draagt de bestuurder de controle over aan het voertuig, dat als chauffeur fungeert. Toch geeft het voertuig desgevraagd de controle terug aan de bestuurder, die alert moet blijven voor het geval hij de besturing weer moet overnemen. DIANA heeft drie functies: Autonomous Chauffeur, wanneer het systeem de controle overneemt in verkeerssituaties met lage snelheid om start- en stopmanoeuvres uit te voeren; Automated Valet Parking, een parkeerservice zonder bestuurder; en Summoning, dat een app gebruikt om de eigenaar van zijn locatie op te halen en naar een gerichte bestemming te brengen. De auto is zowel in de SEAT -faciliteiten in Martorell als meer recent getest op een gesloten gecontroleerd stedelijk circuit.

Een soepele reis. Vanuit de app kan de bestuurder de auto oproepen en deze start automatisch en gaat naar de juiste rijstrook. “Dankzij het centimeters nauwkeurige HD-kaartlocatiesysteem weet de auto te allen tijde dat hij op de juiste rijstrook staat”, zegt Oriol. Wanneer de auto stopt om de gebruiker op te halen, ontgrendelen de deuren vanzelf en geven de indicatoren aan dat het voertuig stilstaat. “Zodra de gebruiker de deur is binnengegaan en gesloten, gaat deze weer op slot, signaleert de auto de start en rijdt weg”, legt hij uit. In het geval van een obstakel in de weg, zoals een voetganger, kan de auto deze snel detecteren en zelfstandig remmen. Zodra de auto de gebruiker op de gekozen bestemming verlaat, zoekt hij naar een vrije ruimte en parkeert automatisch.

Het team stond voor veel uitdagingen tijdens de ontwikkeling van zo’n technologisch veeleisende pilot: “COVID-19, verkeersvergunningen, integratie van sensoren, voertuigbesturingssystemen, validatie van algoritmen … het was een hele uitdaging en we hebben nog veel werk te doen, maar we zijn op de goede weg”, legt Rubén Pérez, R&D-ingenieur bij SEAT uit. De ontwikkeling van de autonome auto is volledig transversaal geweest.

Rijden naar de toekomst. DIANA heeft niveau 3 autonomie bereikt op de schaal van Advanced Driving Assistance Systems (ADAS), die van 0 tot 5 gaat. “Het is belangrijk om deze technologie te blijven ontwikkelen en testen om ervoor te zorgen dat het systeem 100% veilig is”, zegt Oriol. Naarmate de mate van autonomie toeneemt, helpen ze ongevallen te verminderen en kunnen ze helpen de files te verminderen. “In de toekomst zal een voertuig met een grotere autonomie in staat zijn om nieuwe intelligente mobiliteitsdiensten aan te bieden en aan te moedigen en congestie in grote steden en gebieden met gecompliceerde mobiliteit te elimineren”, concludeert de ingenieur.

6 niveaus van rijautomatisering

Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) worden ingedeeld in zes categorieën op basis van de mate van autonomie van het voertuig:

– 0: Geen automatisering, de bestuurder bestuurt alle voertuigfuncties.

– 1: De auto heeft een aantal assistentiefuncties, zoals stuurbekrachtiging of cruise control, maar het is aan de bestuurder om te beslissen of hij ze al dan niet gebruikt.

– 2: De bestuurder blijft de controle houden over het rijden, maar het systeem kan de besturing en snelheid regelen onder toezicht van de bestuurder.

– 3: Het systeem regelt alle dynamische aspecten van het rijden (besturing, snelheid en omgeving) onafhankelijk, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen. De bestuurder moet echter bereid zijn om in geval van gevaar op te treden. DIANA bevindt zich momenteel in dit stadium.

– 4: Het voertuig is in staat om de functies in alle omstandigheden autonoom uit te voeren, zodat de bestuurder zich kan concentreren op secundaire taken zonder zich zorgen te hoeven maken dat de auto de controle teruggeeft.

– 5: Volledige automatisering, de bestuurder wordt een inzittende in het voertuig en het systeem vereist geen menselijke tussenkomst in alle situaties en omstandigheden.

Terug naar nieuwsoverzicht
Deel dit nieuwsbericht

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste Auto Traa nieuws. Wij bieden u een maandelijkse nieuwsbrief met al het actuele nieuws en de laatste acties.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.