Deel dit nieuwsbericht

Drones in de SEAT fabriek van de toekomst

Innovatie effent de weg naar elektrificatie met industriële transformatieoplossingen. SEAT en Eurecat werken aan een innovatief project dat drones gebruikt om onderdelen autonoom over de productielijn te vervoeren.

De weg naar elektrificatie vereist industriële transformatie op alle niveaus. Om dit te laten gebeuren, is innovatie de sleutel. In Martorell’s Workshop 9 vliegt een drone boven de productielijnen. Het is de testfase van een baanbrekend nieuw project tussen SEAT en het Eurecat-centrum om de mogelijkheid te onderzoeken om drones te gebruiken om de logistieke bevoorrading te optimaliseren.

“Ons doel met dit innovatieproject is om de voordelen van autonome verticale mobiliteit te verkennen om ruimte op de vloer vrij te maken en lichtgewicht onderdelen op een snellere, schonere en efficiëntere manier te verplaatsen”, legt Alba Gavilán, hoofd Digitale Uitvoering & Levering bij de afdeling Productiestrategie, uit. “In de toekomst kunnen drones autonoom componenten rechtstreeks naar de lijn transporteren”, voegt ze eraan toe.

Vliegen op eigen kracht. Deze innovatieve formule bevindt zich momenteel in de pilotfase en is ontworpen om te worden toegepast op een hele vloot drones die zijn geprogrammeerd om autonoom te vliegen, zonder dat een afstandsbediening nodig is. Om zich door de fabriek te verplaatsen, zijn de drones gebouwd met een systeem van sensoren die de functies op de werkvloer kunnen detecteren. “Dit omvat veel kaarten, programmering en uren en uren testen tijdens het proefproject, ook met obstakels, om de drone te trainen voor elke soort situatie”, zegt Alba. Het project kreeg voor het eerst vorm in 2019 en heeft al meer dan 1.500 uur werk geregistreerd, zelfs tijdens de COVID-19-pandemie.

Doel: de logistiek optimaliseren. De SEAT Martorell-faciliteiten zijn al de thuisbasis van andere groepen robots die onafhankelijk van elkaar door de werkplaatsen bewegen, de AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en AMRs (autonome mobiele robots) en de buitendrone voor de levering van componenten. Het team dat aan de drones werkt, SEAT S.A. Squadrone genaamd, realiseerde zich al vroeg dat de fabriekslogistiek verder kon worden geoptimaliseerd door gebruik te maken van het overdekte luchtruim: “Het voordeel van drones is dat ze een ongehinderde verticale beweging hebben, wat het transport van onderdelen aanzienlijk zal vergemakkelijken en de functie die de AGV’s op de grond vervullen aanzienlijk zal aanvullen”, legt Alba uit.

De toekomst, snel nadert. Voor Jorge Luis Martínez, verantwoordelijk voor SEAT S.A. Logistics Innovation, zal de toekomst een integratie zien van de huidige outdoor drones van het bedrijf met de indoor drones om het transport van onderdelen zowel binnen als buiten de werkplaats te verbeteren.

“We zouden leveranciers in de buurt met de fabriek kunnen verbinden, hun aanvoerlijn rechtstreeks naar de productielijn kunnen uitbreiden en zonder in de toekomst te hoeven vertrouwen op opslagopties voor bepaalde elektrische auto-onderdelen”, legt hij uit.

“Dit project is een voorbeeld van samenwerking die onze kennisoverdracht over slimme drones naar industriële toepassingen bij SEAT S.A. operationaliseert”, zegt Daniel Serrano, directeur van de Robotics en Automation Unit bij Eurecat. “Het is een revolutie in het logistieke paradigma om ons voor te bereiden op de elektrische uitdaging”, besluit Martínez.

Terug naar nieuwsoverzicht
Deel dit nieuwsbericht

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste Auto Traa nieuws. Wij bieden u een maandelijkse nieuwsbrief met al het actuele nieuws en de laatste acties.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.