Deel dit nieuwsbericht

Van de SEAT 127 tot Ibiza – 50 jaar rij-evolutie

Op de 50e verjaardag van de SEAT 127 wordt het iconische model voor het eerst bestuurd naast zijn technologisch geavanceerdere afstammeling, de SEAT Ibiza.

De 127 was de bestseller van het merk tot de komst van de Ibiza, die na vijf generaties en meer dan 6 miljoen verkochte exemplaren in populariteit blijft groeien.

Twee benchmarkmodellen in hun tijd op het gebied van technologie, design en veiligheid

De auto kwam in 1972 op de markt en betekende een keerpunt in de wereld van mobiliteit. Het was de SEAT 127. Met meer dan 1,3 miljoen verkochte exemplaren werd het de all-time bestseller van het merk tot de komst van de SEAT Ibiza, die na vijf generaties nog steeds de titel heeft met meer dan 6 miljoen verkochte exemplaren. Een halve eeuw na de lancering van de 127, gaan deze twee voertuigen, benchmarks in hun respectievelijke tijdperken op het gebied van technologie, design en veiligheid, voor het eerst samen de weg op.

Op het snijvlak van design. De twee kunnen niet meer verschillen: contrasterende maten, rechte lijnen versus afgeronde vormen, 13 versus 18-inch wielen. Het is moeilijk voor te stellen dat de Ibiza een afstammeling is van de 127, maar dit was de eerste uitdrukking van een B-segment auto, die een andere manier van gebruik van voertuigen mogelijk maakte – voor nutsdoeleinden. De 127 was gericht op een jonge doelgroep en “was verkrijgbaar in vijf kleuren en bevatte voor het eerst een achterklep om het laadvermogen te vergroten”, zegt Isidre López, hoofd van SEAT Historic Car Collection. Met zijn vijf deuren en negen kleuren blijft de Ibiza “de go-to-car voor de jongere generaties”, zegt Uwe Alsleben, R&D-ingenieur bij SEAT.

Twee kleine auto’s met een groot interieur. Ondanks zijn kleine proporties was het passagierscompartiment van de 127 erg ruim. “Dankzij het goede gebruik van de ruimte en de carrosserie was 80% van de auto inzittendenvriendelijk”, legt Isidre uit. De Ibiza, aan de andere kant, “is erin geslaagd om ruimtelijkheid als een kenmerk te behouden, terwijl het vandaag een belangrijk element bevat – infotainment”, zegt Uwe. Hoe? Met een zwevend scherm van maximaal 9,2 inch, 20% groter dan in de vierde generatie, en een 26 centimeter digitale cockpit.

Verbonden met de omgeving

In 1972 was de enige manier om met je omgeving om te gaan door de ramen. “In de 127 werd deze verbinding benadrukt door een brede rechthoekige voorruit, die het zicht verbeterde en het interieur opfleurde”, zegt Isidre. Het gaat veel verder in de Ibiza, waardoor het een 100% connected auto is. “Met het Full Link-systeem kunt u uw smartphones koppelen aan de auto, terwijl SEAT Connect het bedrijf constant toegang geeft tot het internet en alle interactie binnen en buiten het voertuig omvat”, zegt Uwe.

Een sprong in veiligheid. “De 127 was de eerste SEAT-auto met driepuntsgordels en de eerste met voorwielaandrijving, waardoor hij veilig en gemakkelijk te besturen was”, legt Isidre uit. Hoewel het een van de veiligste auto’s van zijn tijd was, kan het niet worden vergeleken met de geavanceerde veiligheidssystemen van de vijfde generatie Ibiza. In de jaren negentig was de auto de eerste die frontale airbags omarmde, en nu “beschermen de rijassistenten niet alleen de inzittenden en voetgangers van de auto, maar maken ze het rijden ook veel comfortabeler”, zegt Uwe. Het gaat onder meer om Lane Assist, Tiredness Recognition, Adaptive Cruise Control (ACC) en Traffic Sign Recognition.

Verlichting van de weg

Een van de belangrijkste verlichtingsinnovaties van de 127 waren de rechthoekige koplampen, een verandering ten opzichte van de ronde verlichtingseenheden aan de voorkant van eerdere modellen. “Dit zorgde voor een grotere lichtopbrengst en een modernere uitstraling”, benadrukt Isidre. Lichtjaren vooruit, “de Ibiza heeft Full LED-technologie, met opvallende driehoekige witte lichtkoplampen en sfeerverlichting in het interieur”, zegt Uwe. “Vijftig jaar geleden begon de SEAT 127 het pad te verlichten dat vandaag bij de Ibiza hoort”, zegt Isidre. Beide voertuigen hebben zich met succes aangepast aan de behoeften van hun tijd, met geavanceerde functies voor hun segment.

 

Terug naar nieuwsoverzicht
Deel dit nieuwsbericht

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste Auto Traa nieuws. Wij bieden u een maandelijkse nieuwsbrief met al het actuele nieuws en de laatste acties.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.