Deel dit nieuwsbericht

Suzuki Swift – Autotest

Suzuki’s rots in de branding overtuigt als vanouds

Verandering is de enige constante, aldus de Griekse filosoof Heraclitus. Maar gelukkig geldt dat niet voor de Suzuki Swift. Dat blijkt uit onze autotest met de nieuwe Suzuki Swift. Een ware rots in de branding.

Rijplezier

Voor de ontwikkeling van de nieuwe Suzuki Swift ging Suzuki terug naar de eerste generatie New Swift uit 2005. Die was namelijk een groot succes. De tweede generatie was dat niet. Of in ieder geval een stuk minder. Suzuki kwam tot de conclusie dat die tweede Swift te lang was. En te zwaar. “Daarmee had de Swift een deel van zijn rijplezier ingeleverd”, vertelt Diederik Hagen Segenhout, technisch trainer bij Suzuki Nederland. “En juist dat rijplezier was de reden waarom de eerste generatie zo’n hit was.”

“Suzuki kwam tot de conclusie dat de tweede Swift te lang was. En te zwaar.”

Gespierder en sportiever

Om dat verloren rijplezier terug te pakken, maakte Suzuki de nieuwe Swift korter dan zijn voorganger. “Compactere buitenafmetingen zijn voor misschien wel 90 procent verantwoordelijk voor meer rijdynamiek”, verklaart Diederik. De Swift is één centimeter korter geworden, en meet nu 3,84 meter in totaal. Hij is 1,5 centimeter lager en vier centimeter breder. Bij Suzuki Nederland stond de nieuwe Swift naast zijn voorganger. Dan zie je meteen dat de nieuwste generatie er gespierder en sportiever uitziet. Dat belooft wat!

Licht platform

We beginnen onze autotest van de nieuwe Suzuki Swift met de Swift 1.0 Boosterjet. Een driecilinder turbobenzinemotor met 82 kW (112 pk). Ook in de Suzuki Baleno een heel fijne motor. Overigens staat de Swift op hetzelfde lichte platform van die praktischer Baleno. Maar de ophanging (schokdempers, veerpoten, draagarmen) is gewijzigd teneinde de Swift meer rijplezier te geven. Iets waarvoor Suzuki met vlag en wimpel geslaagd is, zo blijkt al snel uit onze autotest met de nieuwe Suzuki Swift.

“De Swift staat op hetzelfde lichte platform van die praktischer Baleno.”

Gretig

Het vermogen is ruim voldoende om de Swift met een leeggewicht van slechts 840 (!) kilogram een lekker vlot rijkarakter te geven. Bij lage toerentallen pakt het driecilindertje gretig op. En voordat je het doorhebt, zit je vanuit stilstand op 100 km/u (fabrieksopgave: 10,6 sec.). De testroute leidt ons over typisch Hollandse dijkweggetjes. En juist hier tovert de Swift een grote glimlach op ons gezicht. Hij rijdt als een kart, precies zoals de eerste Swift. En een draai aan het stuurwiel – hoe klein ook – zorgt ervoor dat de Swift direct reageert. Ja, zo is rijplezier bedoeld!

Suzuki Swift Autotest 2017 - AutoRAI

Lithium-ion-accu

Eenmaal op de snelweg houdt het feest aan. De Swift ligt stabiel op de weg en het blijft vanbinnen aangenaam stil. Dat gevoel alsof de Swift – ietwat overdreven gezegd – onder je kont vandaan accelereert, is volgens product marketeer Wouter van der Horst van Suzuki Nederland ook een beetje te danken aan de in de lithium-ion-accu opgeslagen energie die eerder vrijkwam tijdens het remmen en de Swift bij optrekken benut. Dit Smart Hybrid-systeem kost 2.500 euro. Ons advies? Niet doen. De Swift wordt tien kilo zwaarder en het verschil in verbruik is niet heel groot – 1 op 21,7 tegenover 1 op 23,3 (fabrieksopgave). Koop liever een setje mooie wielen. Daarbij laten de acceleratiecijfers van 0 tot 100 km/u op papier geen verschil zien.

“De zitting wat aan de korte kant. Dat kan tijdens lange ritten wellicht vermoeiend zijn.”

Oplichtende sierstreep

Dat je in een sportief wagentje rijdt, zie je in het interieur terug. De toerenteller en snelheidsmeter bevinden zich in diep liggende kokers en zijn voorzien van een rode rand. Beide worden bovendien aan de bovenkant met een rood oplichtende sierstreep als het ware met elkaar verbonden. De middenconsole is een tikkie naar de bestuurder gericht. En die heeft in zijn handen een sportief driespaaks stuurwiel met afgeplatte onderkant. Tof! De stoelen geven goede zijdelingse steun voor die snel genomen bochten. En ook de schouders worden goed ondersteund. Wel is de zitting wat aan de korte kant. Dat kan tijdens lange ritten wellicht vermoeiend zijn. Wij ondervonden er tijdens onze kortere autotest verder geen hinder van.

Meteen doen

Na de 1.0 Boosterjet kan de minder sterke 1.2 Dualjet met 66 kW (90 pk) alleen maar tegenvallen, toch? Mis! Die versie rijdt bijna net zo lekker. Je mist alleen de felheid van de 1.0. Maar wat wil je ook; de Swift 1.2 Dualjet kent een nog lager leeggewicht van 815 kilo en een rijklaar gewicht van slechts 915 kilo. Peanuts. De meerprijs van de Boosterjet bedraagt 1.250 euro (Swift Select). Wil je weer ons advies? Meteen doen. We vroegen ons zelfs even af wat de meerwaarde van de nog te introduceren Swift Sport moet zijn. Uiteraard meer pk’s (waarschijnlijk de 1.4 Boosterjet met 103 kW (140 pk) uit de Vitara S), maar dan nog. De 1.0 Boosterjet stuitert allesbehalve over de weg en is ook juist daarom een fijne auto; een uiterst prettige mix tussen comfort en sportiviteit.

“Er zijn enkele praktische minpuntjes, al vinden we dat eigenlijk een te groot woord”

Voorover bukken

Wie de nieuwe Swift overweegt – en waarom niet, vragen wij ons serieus af – moet wel rekening houden met enkele praktische minpuntjes, al vinden we dat eigenlijk een te groot woord. Bijvoorbeeld de C-stijl. Die is breed. Hij ontneemt het zicht schuin naar achteren als je een parkeervak uitrijdt. En ook de tamelijk grote hoofdsteun van de stoel naast je zit dan een beetje in de weg. Verder zit de bovenste voorruitstijl laag, net als bij eerdere generaties. Staat sportief, maar als je vooraan in de rij voor een verkeerslicht staat, moet je wel enigszins voorover bukken om het licht te kunnen zien. Of verder voor de stopstreep stoppen, dat kan natuurlijk ook.

“Het Smart Hybrid-systeem kost 2.500 euro. Ons advies? Niet doen.”

Meer ruimte

Over de bagageruimte valt niets te muggenziften. Die is met 265 liter zelfs een flink stuk groter dan voorheen (211 liter). De tildrempel is nog steeds hoog, maar niet zo hoog meer als bij de generatie hiervoor. Ook op de achterbank heb je meer ruimte. Hè? Maar is de nieuwe Swift niet korter dan de vorige? Ja, maar de wielbasis groeide, met twee centimeter (nu 2,54 meter). De hoofdruimte achter nam met 2,3 centimeter toe. Compact vanbuiten, verrassend ruim vanbinnen; Suzuki is er groot mee geworden.

“Gelukkig is de Swift weer een échte Swift. Sportief, niet te groot en met een lekker design.”

Trendy

Onze autotest met de nieuwe Suzuki Swift bewijst dat de identiteitscrisis die Suzuki de laatste tijd leek te hebben, voorbij is. De Grand Vitara werd kleiner en heet nu Vitara. De in ons land tamelijk succesvolle SX4 werd juist groter en gaat voortaan als anonieme S-Cross door het leven. De Baleno en de Ignis zijn na jaren van afwezigheid terug waarbij traditionele stadsauto Ignis opeens een trendy Ultra Compacte SUV is, aldus Suzuki. Juist ja.

‘Zwevend’ dak

Gelukkig is de Swift weer een échte Swift. Sportief, niet te groot, met een lekker design, een ‘zwevend’ dak en zeker niet te duur (vanaf 15.499 euro, inclusief airco). Heus, er zijn auto’s in zijn klasse met meer ruimte, standaard meer actieve veiligheid of fraaiere interieurmaterialen, maar qua rijplezier voor elke euro die je investeert, springt de Swift met kop en schouders boven veel concurrenten uit, zo niet alle. Tel hier de bewezen betrouwbaarheid van Suzuki en het lage verbruik (wij reden met een sportieve rijstijl met gemak 1 op 18 gemiddeld) bij op en het kan niet anders of de nieuwe Swift moet net zo succesvol worden als de eerste generatie uit 2005.

“Compact vanbuiten, verrassend ruim vanbinnen; Suzuki is er groot mee geworden.”

De Griekse filosoof Heraclitus was ongetwijfeld een wijs man. Maar wat de Swift betreft heeft hij het mis. Gelukkig maar. Welkom terug Swift, we hebben je gemist.

 

Bron:      autorai.nl/suzuki-swift-autotest-2017/

Terug naar nieuwsoverzicht
Deel dit nieuwsbericht

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Blijf altijd op de hoogte van het laatste Auto Traa nieuws. Wij bieden u een maandelijkse nieuwsbrief met al het actuele nieuws en de laatste acties.

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.